Jazyky bez barier

Program pro usnadnění výuky jazyků nejen pro dyslektiky

Ohlédnutí za druhým online seminářem

26. říjen 2015

Seminář byl zaměřen na děti s dyslexií a výuku angličtiny. V internetové učebně se 19. října 2015 v 19 hodin sešlo 17 účastníků i organizátorů a zažili jsme metodickou i lidskou posilu.

Skupina účastníků

Paní učitelky, maminky i tatínek, také maminka a speciální pedagožka v jedné osobě. A byli jsme z Prahy, Kostomlat, Mostu, Velké Bíteše i z Ostravy.

Probrali jsme v online učebně: Pro nové účastníky je užitečné podívat se na video

Pro nové účastníky je užitečné podívat se na patnáctiminutové video o využívání i tvorbě bezbariérových výukových materiálů. Video je ke shlédnutí zde a jmenuje se Bavíme se česky i anglicky.

Pro zájemce jsou k dispozici dva bezbariérové pracovní sešity ve formátu PDF. Díl 1 je vhodný pro I. stupeň, díl 2 je vhodný pro II. stupeň.

Pracovní sešit 1 – verze k tisku ve formátu PDF je k dispozici ZDE

Pracovní sešit 2 – verze k tisku ve formátu PDF je k dispozici ZDE

Zde si můžete stáhnout kompletní prezentaci online semináře.
Celkem 11 stran ve formátu pdf.

Probrali jsme na četu: Zprostředkování zážitků dyslexie pro učitele a spolužáky

Za velmi důležitou považuju diskusi o tom, jak lidé bez dyslexie mohou zažít situace a pocity dětí s dyslexií. Nemůžeme populaci bez dyslexie zajistit, aby jejich oční mikropohyby byly při čtení těkavé, jako to mají dyslektici. Ale můžeme poškodit text ke čtení a hnedle mají vážné problémy se čtením i lidé bez dyslexie. Vyzkoušejte to. Netvrdíme, že dyslektici takhle vidí. Dyslektici mají problémy číst a poškozený text způsobí problémy se čtením i nedyslektikům. Zážitek 1: Stáhněte si text ke čtení zde.

Zážitek 2: Stáhněte si text ke čtení.
Paní učitelky Hela i Renáta použily názornou pomůcku pro spolužáky dětí s dyslexií, aby si problémy se čtením také vyzkoušeli. Mezi dětmi to pomohlo k většímu pochopení i toleranci.

Více o a zážitcích s dyslexií

V roce 2013 jsme na rvp.cz pořádali dva webináře. Cílem setkání bylo zprostředkovat účastníkům webináře situace a pocity dětí s dyslexií, popsat potíže dyslektiků na základě osobních zkušeností lektorky – dospělé dyslektičky a předat informace o speciálních pomůckách pro školní výuku a domácí přípravu.
Děti s dyslexií a výuka angličtiny na I. stupni.
Děti s dyslexií a výuka angličtiny na I. stupni.

Doporučuji k přečtení letošní kvalitní diplomovou práci Mgr. Jany Pálenské, která je v archivu UK Praha: Osobní zážitek SPU jako prostředek lepšího porozumění žákovým (individuálním) projevům.

Perlička

K názornému obrázku potíží dětí s dyslexií napomohl jeden příběh. Chlapec s dyslexií ve druhé třídě mě požádal, ať ho naučím anglicky počítat, že jeho spolužáci už to umí. Tak jsem začala říkat /wan, tú/. Chlapec opakoval to, co on slyšel, /ánt, tú/ tedy „mravenec, dvě“. Když jsme mravence opravili na jedničku, počítali jsme dále. Pak došlo na osm, devět, deset /eit, nain, ten/. Chlapec zase opakoval, co slyšel, tentokráte se mu v uchu uchytilo t. /eit, nait, tent/. Takže místo devítky jsme měli „noc“ a místo desítky byl „stan“. Samozřejmě jsme zase tmu opravili na devítku a stan na desítku. Příhoda je svým způsobem úsměvná, i když je ve své podstatě k pláči. Představte si, jaká dřina čeká toho klučinu i jeho paní učitelku a maminku.

Následovalo:

Jeden účastník semináře se zeptal, jestli nevíme o speciálních pomůckách i na jiné předměty. Napsala jsem svojí známé, která má teď chlapce na II. stupni. Odepsala: „Nahrávky se mi nepodařilo získat a zdá se, že nic uceleného neexistuje. Narazila jsem na toto, měli jsme na zkoušku vlastivědu a nebylo to špatné, ale je to prostě moc drahý. Občas se dá něco najít na YouTube, když třeba zadáš Sámova říše apod., ale to zase nejede podle učebních osnov. Je to prostě bída. Se synem se musím na každou hodinu učit klasicky, tedy podle učebnice.“

Termín příštího online semináře:

Příští online seminář se uskuteční v pondělí 23. 11. od 19 do 20:30 hodin. Program a adresu pro vstup do učebny uveřejníme v pozvánce na listopadový online seminář.

Zapsala:

Dagmar DYS-baba Rýdlová

Projekt podporují: