Jazyky bez barier

Program pro usnadnění výuky jazyků nejen pro dyslektiky

Ohlédnutí za prvním online seminářem

7. říjen 2015

V internetové učebně se 23. září 2015 v 19 hodin sešlo 17 účastníků a zažili jsme metodickou i lidskou posilu.

Skupina účastníků

Paní učitelky, maminky i tatínek, speciální pedagožky, učitelka z PF Technická podpora Lenka Urbanová (mobil 603 186 023) ve třech případech telefonicky pomohla s připojením, jinak vše fungovalo dobře.

Probrali jsme v online učebně

Zde si můžete stáhnout kompletní prezentaci, celkem 11 stran ve formátu pdf.

Na programu bylo: Přivítání a vzájemné představení, pracovní sešity tištěné i ve formátu pdf a v online knihovně Jazyky bez barier, metodické možnosti při školní výuce i domácí přípravě, možnost doučování dětí (např. v DYS-centru Praha), možnosti další podpory pedagogů, dětí a rodičů, závěrečné shrnutí a pozdravení.

Probrali jsme na četu

Zatímco já jako lektorka s mikrofonem a webkamerou procházím připravenou prezentaci stránku za stránkou, tak v pravé části obrazovky probíhá četování mezi účastníky online semináře. Na začátku bylo četování trochu váhavé a pak se dobře nastartovalo a bylo živé, konstruktivní a lidské. Komunikovali spolu učitelé i rodiče z různých koutů republiky, autorky pomůcek i začínající a pokročilí uživatelé a všichni se zájmem o podporu dětí s dyslexií při výuce angličtiny. Komunikace se týkala různých podrobností k pracovním sešitům a důležitá byla diskuse k dalším učebnicím adaptovaným do bezbariérové/ucho­pitelnější formy v online knihovně. Například Happy House, Happy Street, Chit Chat, Chatterbox a slovíčka k učebnicové řadě Project. Také jsme zabrousili na žákovské konference, kde děti prezentují své práce ve skupinách bez ohledu na jazykovou vyspělost a dispozice a kde se děti cítí velmi dobře, protože oceňujeme různorodost, originalitu a spolupráci. Pověděli jsme si i o mých osobních kontaktech s rodiči a dětmi s dyslexií. Pro děti s dyslexií jsem starší dys-kamarádka či dokonce dyslektická babička.

Perlička

Paní učitelka na četu psala v 19:42 : Zkušenost s novými pracovními sešity jako perlička – mám ve třídě integrovaného chlapce-autistu, s velkou radostí a pýchou jsem mu dala bezbariérový pracovní sešit, dostával úkoly na procvičování a po 14 dnech kontroluji a sešit prázdný. „Když ona je ta knížka tak krásná, že si jí nechci zničit!“ No co mu mám na to říct??? :-) Řešení? Maminka okopíruje, barevná knížka bude na prohlížení, psát a vybarvovat se bude to té černobílé.

Následovalo

• 3 sms od účastníků, že mají z online semináře velmi dobrý pocit. • 2× pomoc při zaregistrování v online knihovně (Pokud zájemcům nefunguje registrace v online knihovně, mohou mi zavolat na mobil 607 232 906 a já udělám registraci přes administraci knihovny. Většinou registrace funguje dobře.) • Dvě telefonické konzultace, na kterých jsme se domluvili už v průběhu online semináře, a navíc jedna osobní konzultace u nás ve Zvonkové na Zahradním Městě. • Jsem přesvědčená, že takto vedené online semináře jsou užitečné a mají důležité místo ve vzdělávacím systému. A já teď tvořím a vymýšlím, jak online semináře dobře strukturovat, vhodně propagovat a také jak financovat. Pro účastníky jsou semináře zdarma a ve školním roce mám v plánu je realizovat 1× měsíčně.

Reference

Dobrý den, posílám pár vět o pracovních sešitech:
Hlavní výhody bezbariérových pracovních sešitů spatřuji v tom, že ač byly vytvořeny k učebnici Project, lze je použít i pro žáky, kteří se učí z jiných učebnic – použitá slovní zásoba je zcela základní a univerzální. Velmi výhodné pro děti s SPU je používání stále stejné grafické úpravy stránek i zadání cvičení v celé učebnici – děti se snadno zorientují, vždy vědí, co mají dělat, zadání úkolu rozumí a mohou se soustředit jen na procvičovaný jev. Velké bohatství nabízejí úvodní strany cvičebnic: konkrétní návody, jak si vytvořit názorné pomůcky. Nápady zde uvedené perfektně „sedí“ na problémy, s nimiž se žák při učení angličtiny setká a velmi prakticky se s nimi takto může vypořádat. Domnívám se, že cvičebnice lze dobře využít při výuce angličtiny ve třídě, pro domácí procvičování, pro doučování angličtiny i pro práci v zájmových kroužcích – je prostě univerzální. Něco takového bylo velmi potřeba: jako učitelka AJ jsem měla vždy potíže s tím, že se mi líbilo vysvětlení gramatiky v nějaké cvičebnici, ale nemohla jsem ji použít: obsažená slovíčka neodpovídala slovní zásobě ze základní učebnice, podle níž se moji žáci učili. Mgr. Kamila Dvořáková – dříve učitelka AJ na 1. i 2. stupni ZŠ, speciální pedagog vedoucí reedukační skupiny pro děti s SPU, nyní speciální pedagog v PPP, matka dítěte s SPU

Dobrý den,
velice Vám děkuji za odbornou telefonickou instruktáž a zaškolení do programu Jazyky bez bariér. Jsem velice rád, že jsem na vaše stránky narazil a že konečně někdo skutečně pomáhá dětem, které mají problém s učením. Už jsme si s dcerou vyzkoušeli i Vaše pracovní sešity 1 a 2. Budou pro nás skvělou pomůckou pro opakování učiva z Aj. Bohužel dcera je již v sedmé třídě a tak nám tyto pracovní sešity poslouží pro opakování učiva. Pokud Vás mohu poprosit, moc by nám pomohlo, kdyby bylo i pokračování těchto pracovních sešitů v návaznosti na použité knížky ve škole (Projekt 3, čtvrté vydání). To by bylo opravdu super. Moc, moc se přimlouvám za pokračování jak pracovních sešitů, tak i za další knihovny do vašeho programu Jazyky bez bariér, tak aby korespondovaly s aktuálním učivem angličtiny pro druhý stupeň ZŠ. Moc Vám děkuji a přeji pěkný den. Petr Vrána

Dobrý den paní Rýdlová,
děkujeme za vytvoření a zaslání pracovních sešitů angličtiny pro žáky se SPU na naše školy. Jsem ráda, že děti se SPU, kterým činí výuka angličtiny značné obtíže, tak mají možnost učivo lépe pochopit a také dostatečně procvičit. A to vše přístupnou a zábavnější formou. Těší nás, že máme pracovní sešity v kombinaci s CD-ROM k dispozici. Je to velký přínos, hodně to ulehčí učení dětem a práci pedagogům a rodičům. S pozdravem Mgr. Václava Hübschová, speciální pedagog, ZŠ U Vršovického nádraží 1, Praha 10 a ZŠ Eden, Vladivostocká 6, Praha 10

Termín příštího online semináře:

Příští online seminář se uskuteční v pondělí 19. 10. Od 19 do 20:30 hodin. Program a adresu pro vstup do učebny najdete zde.

Zapsala

Dagmar DYS-baba Rýdlová mobil 607 232 906 dysbaba@jazyky-bez-barier.cz

Projekt podporují: