Jazyky bez barier

Program pro usnadnění výuky jazyků nejen pro dyslektiky

Prvňáčci, čtení a Ježíšek

18. prosinec 2016

Může být Ježíšek nějak nápomocný dětem, které mají starosti se čtením a psaním? Nechte se inspirovat.

Vájinčiny Vánoce

Čas Vánoc přináší dětem příjemné zážitky a také kupu fotek na památku. Můžeme to nějak využít k usnadnění a zpestření nácviku čtení a psaní? Ano. Můžeme propojit příjemné zážitky s dětskou tvořivostí a stejně tak mluvenou a psanou lidskou řeč v programu Jazyky bez bariér. Nejprve se pro inspiraci v Online podívejme na několik souborů: Začneme souborem Vájinčiny Vánoce, který vytvořila babička Milada se svojí čtyřletou vnučkou Valinkou. Tehdy šlo o prostou radost z Vánoc a ze společné tvorby.

Příjemné chvíle a zajímavé věci

Další soubory v Online knihovně už nejsou vánoční, ale zachycují příjemné chvíle a zajímavé věci. A co je hlavní, stále propojují psanou a mluvenou češtinu a ilustrace. Podívejte se například na soubory: Náš svět – zvířata v naší zahradě, Čtení plné mašinek s Dášou, Čtení plné mašinek od dětí ze ZŠ Dědina, Příběh ohně, Valerka peče bezlepkově.

Hraní s písmenky a slovy

Hraní s písmenky a slovy umožňuje prohlížeč. Na obrazovce je jedna fotka a pod ní krátký textík. Po kliknutí na fotku program mluví. Nevadí, když si děti zapamatují, jaký komentář je u fotek. Mají k dispozici hru „Nabarvi“ a mohu si barvit políčka s písmenky, ze kterých je krátký text složen. Mají možnost využít také hru „Boř a tvoř“. Klikáním na písmenka je zboří, že jsou z nich jen tečky a pak z teček zase klikáním vytvoří správná písmenka.

Tvoříme vlastní soubor

Vybereme několik fotografií, vymyslíme krátké komentáře a vložíme do „plniče“ programu Jazyky bez bariér. Nakonec napsané texty namluvíme. Důležité je udržovat při tvorbě přátelskou atmosféru, dávat dítěti prostor v tom, co umí a zastat to, co mu ještě nejde. Podstatné je, že dítě cítí, že čtení a psaní má smysl a je řada zajímavých cest, které ke zvládnutí této dovednosti přispívají.

Pěkné chvíle o Vánocích i po celý rok.

Projekt podporují: